Program
Pemulihan seharusnya dilaksanakan di setiap sekolah-sekolah rendah Malaysia,
sama ada yang berlokasi di bandar mahupun luar bandar. Tujuan program
pendidikan pemulihan adalah mengenal pasti pelajar yang memerlukan pemulihan,
mewujudkan alat-alat diagnostik supaya dapat mengesan kesulitan-kesulitan
pembelajaran tertentu, mengeluarkan bahan-bahan kurikulum dan kaedah-kaedah
pengajaran yang sesuai untuk memenuhi keperluan setiap kanak-kanak, mencegah
sesuatu kurang upaya supaya tidak menjadi satu kecacatan, merapatkan hubungan
antara guru biasa dan guru khas agar layanan yang diberikan oleh guru khas
dapat diteguh guru biasa serta membentuk komunikasi yang berkesan dengan
pakar-pakar dan agensi-agensi untuk perkembangan optimum setiap kanak-kanak.
Berdasarkan laman web Kementerian Pelajaran Malaysia,
matlamat program pemulihan adalah untuk memastikan semua murid Tahap 1 sekolah
rendah menguasai kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira.
Menurut Robiah (1992), berdasarkan Buku Panduan
Program Pemulihan Kurikulum Baru Sekolah untuk Tahap Satu Kementerian
Pendidikan Malaysia (1948), tujuan-tujuan utama pengajaran pemulihan terdiri
daripada tiga, iaitu membantu murid-murid mengatasi masalah pembelajaran dalam
kemahiran-kemahiran tertentu, membantu murid mengubah sikap yang negatif dan tingkah
laku yang menjejaskan pembelajaran serta memupuk dan mengembangkan sikap
keyakinan diri dan sikap positif terhadap pembelajaran.
Di samping itu, beberapa tokoh turut telah memberikan
pandangan mereka tentang tujuan pelaksanaan program pemulihan. Antaranya tokoh
pertama iaitu Koh (1986) yang telah menegaskan bahawa pengajaran pemulihan
diperlukan untuk mengatasi kesusahan pembelajaran bagi kanak-kanak yang
mengalami kesusahan ini tanpa menghirau label-label ke atas murid tersebut.
Tokoh kedua Blair (1968) pula mengatakan bahawa
pengajaran pemulihan diperlukan untuk menyingkirkan tabiat dan sikap yang tidak
selari dengan pembelajaran berkesan atau dengan kata lain memulihkan kesalahan
atau kelemahan. Beliau turut menambahbaikkan bahawa program tersebut diperlukan
untuk mengajar buat kali pertama tabiat, kemahiran dan sikap baik yang belum
dipelajari, tetapi seharusnya sudah dipelajari. Tabiat, kemahiran dan sikap
baik diperlukan oleh murid untuk meningkatkan kecekapan murid. Secara
konklusinya, pengajaran pemulihan diperlukan untuk megikis tabiat tidak baik
yang sedia ada dan membentuk tabiat baik yang belum ada pada seseorang murid
tersebut.
Berdasarkan Pusat Perkembangan Kurikulum (1985),
pengajaran pemulihan adalah khusus bagi membantu sebahagian pelajar yang
menghadapi masalah (terutamanya masalah bahasa) pembelajaran di sekolah rendah.
Koh (1981) juga bertegas bahawa pemulihan bidang
bahasa adalah bagi mencegah pembaziran dalam bidang pendidikan kerana wujud
satu hubungan yang rapat antara kegagalan bahasa dengan kegagalan dalam
pendidikan murid. Pendapat Koh tersebut disokong dan ditegas oleh duo tokoh
iaitu Creber (1974) dan Gulliford (1974).
Kementerian Pelajaran Malaysia telah menyediakan satu
laporan yang bertajuk Asia and Pasific
Programme of Educational Innovation for Development (1987). Dalam laporan
tersebut telah menyatakan tujuan pengajaran pemulihan adalah untuk membantu
murid yang menghadapi masalah dalam pembelajaran.
Chua (1983) memberi pendapatnya bahawa tujuan
pengajaran pemulihan adalah memberi pengalaman konkrit, memberikan kebebasan
daripada pertandingan dengan murid yang lain di kelas yang sama selain
menanamkan perasaan kejayaan di jiwa kanak-kanak agar mereka berasa lebih
berkeyakinan, lebih ingin mencuba mengikut tahap keupayaan mereka.
Menurut Pusat Perkembangan Kurikulum (1985)
pengajaran pemulihan adalah khusus untuk membantu sebilangan pelajar yang
menghadapi masalah pembelajaran di sekolah rendah, terutamanya dalam masalah
bahasa.
No comments:
Post a Comment