Konsep Program Pendidikan Pemulihan

           Berdasarkan buku “Siri Panduan Guru Kurikulum Baru Sekolah Rendah Jilid 1”, bimbing individu perlu diberikan kepada seseorang murid yang gagal mencapai kemajuan pada tahap yang ditentukan. Kegagalan seseorang anak murid adalah berpunca daripada ketidakbolehan menguasai kemahiran-kemahiran asas seperti membaca, menulis dan mengira. Anak murid sedemikian dikatakan memerlukan pemulihan.

Pendidikan pemulihan adalah satu proses pengajaran dan pembelajaran yang memberi keutamaan kepada masalah murid. Kaedah-kaedah yang wajar perlu diambil untuk mengenal pasti dan memulihkan seseorang anak murid tersebut. Bagi anak murid yang bersikap negatif dan bertingkah laku kurang baik, di mana akan menjejaskan pembelajaran dan pembentukan sikap yang baik, permerhatian akan turut akan diberikan dalam program pemulihan.
Program pemulihan ialah cara-cara khusus yang dijalankan dalam konteks KBSR. Tujuannya adalah untuk membantu murid yang menghadapi masalah pembelajaran tertentu dalam kemahiran 3M. Selepas masalah mereka dikenal pasti, program pemulihan akan diberikan.Murid-murid yang memperoleh pencapaian di bawah paras yang sepatutnya memerlukan pemulihan, sama ada di bandar mahupun luar bandar di semua peringkat persekolahan.
Jika masalah pembelajaran seseorang anak murid pemulihan adalah ringan, pemulihan boleh dijalankan oleh guru kelas biasa. Sebaliknya, anak murid yang menghadapi masalah pembelajaran yang berat dan kompleks perlu dikelolakan oleh guru khas pemulihan di dalam kelas khas terutamanya bagi kemahiran asas 3M.
Selepas kelemahan seseorang anak murid dipulihkan, anak murid tersebut akan berkeupaya untuk mengikuti mata pelajaran lain. Penempatan murid-murid pemulihan dalam kumpulan akan diubahsuai mengikut perkembangan mereka dari semasa ke semasa.

No comments:

Post a Comment