Perkembangan Perlaksanaan Program Pendidikan Pemulihan di Sekolah



            Pada tahun 1965, 3 orang guru pemulihan telah memperolehi latihan di England dan mula berkhidmatdi Malaysia. Seramai 9 orang guru memperolehi latihan di luar negara sehingga 1968. Walaupun program pendidikan pemulihan bermula di Malaysia dengan nama “Pilot Projek” pada tahun 1967, program tersebut dihentikan pada tahun 1970.

           Selepas kerajaan membekukan pengambilan guru-guru berkursus bidang pendidikan pemulihan dalam tahun 1968 sehingga 1974, Laporan Murad telah menunjukkan bahawa sebanyak 25% murid-murid sekolah rendah tercicir dalam menguasai 3M. Maka, selepas sedar akan kepentingan program pendidikan pemulihan, dengan segera pihak kerajaan mengambil dengan mengadakan seminar pada tahun 1975 di Universiti Malaya. 

            Pada tahun 1975, Pusat Perkembangan Kokurikulum (PPK), Kementeria Pendidikan Malaysia telah menjalankan projek percubaan dalam Pendidikan Imbuhan untuk sekolah rendah. Starategiyang digunakan ialah strategi pendidikan pemulihan oleh guru kelas biasa. Manakala mereka yang menghadapi masalah pembelajaran yang kompleks akan diserahkan kepada guru pemulihan khas.

            Pada tahun tersebut juga, Kursus Dalam Cuti (KDC) turut diperkenalkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia. Antara jawatankuasa kursus ialah 2 minggu dalam cuti penggal pertama, 2 minggu dalam cuti penggal kedua dan 4 minggu dalam cuti penggal ketiga.

           Beberapa Maktab Perguruan di seluruh Malaysia telah disediakan kursus pendidikan pemulihan. Kursus sebanyak satu tahun telah dijalankan di Maktab Perguruan Ilmu Khas Kuala Lumpur pada tahun 1977. Untuk menampung kekurangan guru-guru pemulihan, kursus-kursus jangka pendek turut diperkenalkan pada tahun 1981.

No comments:

Post a Comment