Carta Aliran Pelaksanaan Program Pemulihan Khas
Setiap
program mestilah mempunyai proses pelaksanaannya supaya program itu dapat
dijalankan dengan lebih berkesan dan lancar. Dalam Garisan Panduan Pelaksanaan
Pendidikan Pemulihan Khas 2012 telah mencatatkan proses pelaksanan Program
Pemulihan seperti dalam carta aliran di bawah:
Huraian tentang Carta
Aliran Pelaksanaan Program Pemulihan
1. Pencalonan Murid
Kaedah untuk mengenal pasti
murid-murid yang memerlukan pemulihan adalah berdasarkan prestasi pencapaian
murid dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Matematik. Individu yang boleh
mencalonkan murid untuk mengikuti program pemulihan khas adalah seperti:
Guru
besar boleh mencalonkan murid mengikuti program pemulihan berdasarkan Rekod
Kemajuan, Rekod Individu dan membuat pemerhatian am di dalam atau di luar
sekolah.
Guru kelas boleh mencalonkan murid
mengikuti program pemulihan berdasarkan pencapaian murid dalam kemahiran asas
iaitu membaca, menulis dan mengira, hasil kerja rumah murid dalam kelas serta
pencapaian ujian yang sudah diambil seperti ujian harian, mingguan, bulanan, penggal
dan peperiksaan akhir tahun. Guru kelas juga boleh mengambil kira latar
belakang murid, data daripada Kad Individu dan laporan daripada guru kelas,
seperti huraian berikut:
Guru
mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik juga bertanggungjawab untuk
mencalonkan murid yang lemah mengikuti program pemulihan berdasarkan pencapaian
akademik mereka. Jika guru mendapati murid-murid yang tidak dapat mengikut
pengajaran di dalam kelas maka mereka boleh dicalon untuk mengikuti program
ini.
Guru pemulihan juga boleh
mencalonkan murid untuk mengikuti program pemulihan berdasarkan pencapaian
murid dalam Saringan LINUS bagi murid Tahap 1 dan Instrumen Penentu Penguasaan
Menulis dan Membaca (IPP2M) dan Instrumen Kemahiran Asas Matematik (IKAM). Jika
murid-murid mendapat markah yang kurang daripada 50 peratus, maka mereka akan
dipilih untuk mengikuti kelas pemulihan khas.
Ibu bapa atau penjaga juga boleh mencalonkan
anak mereka untuk mengikuti program pemulihan di sekolah. Jika ibu bapa atau
penjaga mendapati anak-anak mereka tidak dapat menyiapkan kerja rumah,
mangalami masalah pembelajaran atau tidak ingin hadir ke sekolah, maka ibu bapa
atau penjaga boleh mencalonkan anak mereka melalui pelaporan kepada guru atau
guru besar di sekolah.
2. Pengumpulan Maklumat Murid
Selepas mendapat nama murid
yang dicalonkan, guru pemulihan harus mengumpulkan maklumat murid untuk
mengetahui maklumat yang lebih lanjut. Guru pemulihan juga boleh mendapat
maklumat daripada pelbagai sumber, seperti berikut:
Buku-buku
rekod sekolah
Borang
rujukan (Kemahiran asas 3M serta tingkah laku murid di dalam kelas)
Mengakses
Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM)
Perbincangan
dengan guru besar, guru kelas dan ibu bapa atau penjaga murid.
Pemerhatian
guru pemulihan terhadap murid yang dicalonkan
Terdapat banyak
kepentingan untuk mengumpul maklumat, seperti berikut:
3. Saringan
Menurut Syed Abdul Bakar
(1997), ujian saringan ialah satu alat pengukuran yang menyeluruh untuk menguji
kekuatan dan kelemahan seseorang murid yang dicalonkan bagi mengikuti program
pemulihan dalam penguasaan mana-mana kemahiran asas, iaitu membaca, menulis dan
mengira.
Objektif
untuk menjalankan ujian saringan adalah seperti berikut:
Ø
Memudahkan
guru pemulihan menempatkan murid-murid yang sama tahap ke dalam satu kumpulan
kecil
Ø Memudahkan guru pemulihan
merancang kerja-karja diagnosis atau mencari punca kelemahan murid-murid yang
dikaji
Terdapat
7 bentuk ujian saringan dalam program pemulihan, iaitu:
1.
Ujian
umum dan pendek
2. Ujian
diberikan serentak kepada sekumpulan murid-murid yang jumlahnya kurang daripada
21 orang
3.
Kawasan-kawasan
kemahiran yang diuji mestilah seimbang
4.
Arahan
yang diberikan senang diikuti dan jelas
5.
Keadaan
murid yang diuji mestilah selesa
6.
Pernilaian
yang tidak berat sebelah
7. Penguji
harus memastikan kaedah pengujian yang dikehendaki sama ada secara lisan, bertulis atau amali
Syarat-syarat
semasa melaksanakan ujian saringan:
Ujian
saringan akan dijalankan selepas proses pencalonan.
Semasa
ujian saringan dijalankan, murid-murid yang dicalonkan akan ditempatkan di
sebuah bilik yang terang, kemas dan mempunyai pengedaran udara yang nyaman.
Tempat
duduk yang selesa dan keadaan kelas yang tidak sempit
Masa
untuk menjalankan ujian saringan adalah bergantung kepada bilangan soalan yang
diberikan
4. Ujian Diagnostik dan Pengamatan
Menurut Syed Abu Bakar
(1997), ujian diagnostik merupakan ujian yang formatif yang dilakukan untuk
memperoleh data-data yang dapat menunjukkan kelemahan yang menyebabkan
murid-murid mengalami masalah pembelajaran. Ujian ini merupakan ujian yang
terpnting dalam Program Pendidikan Pemulihan Khas.
Antara objektif yang utama menjalankan
ujian diagnostik adalah seperti berikut:
- Mengesan
daerah kelemahan dan kekuatan setiap murid.
- Mengenal
pasti kesesuaian murid yang dipilih untuk mengikuti program pemulihan
- Mengenal
pasti secara khusus masalah-masalah yang dialami oleh murid-murid.
- Mengetahui
tahap keterukan masalah-masalah yang dialami oleh murid-murid.
- Mengenal
pasti punca kegagalan murid dalam menguasai sesuatu kemahiran.
Penggubalan soalan ujian diagnostik merupakan satu proses
yang amat mencabar. Terdapat 5 pelunjuran strategi menggubal soalan-soalan
ujian diagnostik, seperti gambar rajah di bawah:
Ujian
ini boleh dipecahkan kepada dua peringkat, iaitu peringkat I dan peringkat II.
Antara ujian diagnostik yang terdapat dalam kedua-dua peringkat ini ialah:
Ujian diagnostik ini
hendaklah dijalankan setelah guru mengenal pasti murid-murid yang dipilih
mengikuti program pemulihan Bahasa Melayu. Ujian diagnostik lisan dijalankan
secara individu manakala ujian diagnostik bertulis dijalankan secara kumpulan
yang tidak melebihi 4 orang dalam satu waktu. Soalan ujian ini adalah diatur
mengikut tahap kognitif yang paling rendah kepada paling tinggi, iaitu daripada
kemahiran pengetahuan, pemahaman ke penggunaan. Oleh itu, ujian diagnostik
dimulakan dengan ujian lisan kepada ujian bertulis. Jika seorang murid yang
diuji didapati tidak dapat menjawab semua soalan dengan betul dalam 3 kemahiran
secara berturut-turut, maka ujian ini akan diberhentikan. Setiap jawapan murid
akan dicatatkan dalam Borang Rekod Ujian Diagnostik supaya menjadi bahan
rujukan pada ujian yang seterusnya.
5. Ujian Pengamatan
Menurut
Buku Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas (Masalah Penguasaan 3M),
pengamatan ialah kefahaman terhadap sesuatu perkara atau situasi melalui
pancaindera setelah berlakunya proses dalam mental. Pengamatan juga merupakan
satu kemahiran yang berkaitan dengan darjah kecerdasan seseorang kanak-kanak.
Walau bagaimanapun, kanak-kanak yang lemah juga boleh menguasai kemahiran ini
dan membantunya dalam pembelajaran mereka sekiranya mereka diberi latihan.
Pengamatan
memainkan peranan yang penting dalam pembelajaran. Hal ini demikian kerana
setelah kanak-kanak menguasai kemahiran ini, mereka akan berkemampuan dalam
mengumpul, membeza dan membuat penumpuan yang disebut sebagai kemampuan untuk
mengorganisasi pengalaman. Oleh sebab kebanyakan kanak-kanak keliru dengan
huruf dan nombor seperti menulis secara terbalik, kekeliruan terhadap huruf
besar dan huruf kecil dan lain-lain, kemahiran pengamatan amat diperlukan oleh
kanak-kanak jenis ini. Hal ini demikian kerana pengamatan dapat membantu
kanak-kanak menganalisa bentuk-bentuk dan simbol-simbol dalam bacaan dengan
lebih cekap.
Secara
umumnya, penamatan terbahagi kepada 3 komponen, iaitu penglihatan, pendengaran
dan sensori-motor. Menurut Fred J. Schnell dalam Buku Panduan Pelaksanan
Program Pemulihan Khas, dia telah mengatakan bahawa orang yang mempunyai
pengamatan penglihatan dan pengamatan pendengaran yang bagus dapat membaca
dengan baik. Antara ciri-ciri kanak-kanak yang mengalami kesukaran pengamatan
ialah:
- Mereka lambat dalam membuat satu-satu pengolahan.
- Mereka mengalami kesukaran dalam mengaitkan sesuatu yang diketahui kepada situasi yang baru.
- Daya ingatan yang lemah.
- Melakukan sesuatu perkara secara terburu-buru tanpa fikir.
- Tidak dapat mengikut corak dalam sesuatu permainan.
- Tidak dapat membuat kerja yang memerlukan daya kreatif.
- Ketidakupayaan dalam membuat kerja dengan cepat.
- Sukar untuk menumpukan perhatian dalam situasi yang baru.
- Belajar sesuatu secara hafalan tanpa memahami apa yang sedang pelajari.
- Lemah dalam diskriminasi pendengaran
Kemahiran
diskriminasi yang sama
Kemahiran
diskriminasi yang ganjil
Kemahiran
diskriminasi saiz
Kemahiran
ingat kembali
Kemahiran
orientasi kedudukan
Kemahiran
turutan
Kemahiran
menyundah atau melenkapkan
Kemahiran
menyalin
Kemahiran
rajah latar belakang atau bertindih
Kemahiran
ko-ordinasi motor mata tangan
Kemahiran
pertalian jarak atau ruang
Kemahiran
gambar bersiri
Kemahiran
kekalan atau keabadian bentuk
Kemahiran
mazing atau cari jalan keluar
Kemahiran
benda tersembunyi.
Biasanya, ujian diagnostik pengamatan
mempunyai 150 soalan. Setiap soalan membawa 1 markah dan markah penuh ialah
150. Murid-murid dikehendaki menjawab semua soalan dan setiap arahan yang ada
pada setiap soalan guru dibenarkan membaca. Syarat yang paling unik dalam ujian
ini adalah soalan ujian akan diedarkan sehelai demi sehelai mengikut bahagian.
6. Analisis Ujian Diagnostik dan
Ujian Pengamatan
Selepas menjalankan ujian
diagnostik dan ujian pengamatan, guru akan mengetahui masalah yang dialami oleh
pelajar dalam pembelajaran mereka. Guru juga dapat mengenal pasti punca-punca
yang menyebabkan murid itu mengalami masalah pembelajaran. Melalui kedua-dua
ujian ini, guru dapat bersedia menyediakan rancangan pengajaran yang sesuai
untuk mereka.
7. Penyediaan Rancangan Pengajaran
Rancangan program pemulihan
harus dibuat mengikut kesseuaian murid-murid pemulihan. Sebelum rancangan
pengajaran mula disediakan, guru pemulihan harus mengambil kira dua perkara,
iaitu apa yang diketahui oleh murid sebelum pengajaran dimulakan dan apa yang
perlu diketahui oleh murid selepas pengajaran dilakukan.
8. Pengajaran dan Pembelajaran
Guru pemulihan akan
menggunakan pelbagai strategi yang menarik untuk mendapat perhatian pelajarnya.
Alat bahan bantu mengajar yang berwarni-warni dan istimewa tentunya dapat
menarik minat dan tumpuan perhatian murid pemulihan terhadap gurunya. Dalam
pengajaran dan pembelajaran program pemulihan, kaedah individu atau berkumpulan
amat dipentingkan. Hal ini kerana kaedah ini dapat melibatkan semua murid
pemulihan untuk menyertai aktiviti-aktiviti yang dijalankan.
Selain itu, kerja-kerja pengukuhan juga perlu dibuat setelah menjalankan P&P dengan murid-murid pemulihan. Kerja-kerja pengukuhan ini amat penting kerana ini dapat mengekalkan ingatan terhadap kemahiran-kemahiran yang baru dipelajari akan kekal dan boleh digunakan dalam pemindahan pelajaran apabila mempelajari sesuatu baru.
9. Pernilaian
Selepas pengajaran
dijalankan, guru pemulihan khas harus menilai prestasi yang dicapai oleh
murid-murid pemulihan. Pernilaian setiap murid hendaklah berdasarkan hasil
kerja dan tahap perkembangan kemahiran mereka.
Rekod prestasi kemajuan setiap pelajar amat penting untuk menentukan keberkesanan proses pemulihan dijalankan dengan lengkap dan baik. Pencapaian murid hendaklah direkodkan berterusan selaras dengan pengajaran dan pembelajaran serta pernilaian yang telah dijalankan. Kandungan dalam rekod haruslah mempunyai corak yang tersendiri selari dengan perkembangan kemajuan murid dalam satu-satu mata pelajaran. Bagi murid-murid pemulihan yang berjaya dipulihkan akan dikecualikan dalam program pemulihan.
10 Tindakan Susulan
Murid-murid yang telah mengikuti kelas
pemulihan khas dan berjaya mengatasi masalah dalam menguasai sesuatu kemahiran
adalah layak kembali ke kelas biasa. Walaupun demikian, guru pemulihan khas dan
guru kelas biasa akan sentiasa mengikuti perkembangan murid tersebut dengan
memberi bantuan agar tidak terus terbiar dan boleh mengikuti pembelajaran di
kelas biasa.
Antara pendekatan yang dilaksanakan
dalam tindakan susulan adalah:
- Maklumat pencapaian murid akan diserahkan kepada guru kelas.
- Pemerhatian khusus akan dilakukan oleh guru kelas, guru mata pelajaran, dan guru pemulihan khas.
- Kerjasama antara guru kelas dan guru pemulihan khas.
No comments:
Post a Comment