Dalam
laman web Kementerian Pelajaran Malaysia, pendidikan pemulihan didefinisikan
seperti berikut:
“Satu
program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam
penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran.
Program ini dijalankan oleh guru yang khusus dan diruang yang khusus.”
Menurut
Robiah Kulop Hamzah dan bukunya “ Guru Khas Pemulihan Fungsi dan Masalah, Tokoh
pertama Pringle (1966) telah mengatakan bahawa Pendidikan Pemulihan ialah pengajaran yang mempunyai pendekatan khas
yang diperlukan oleh semua murid yang mundur dalam satu-satu mata pelajaran
serta berkemahuan dan berkebolehan belajar, melalui latihan yang sistematik dan
dapat memenuhi keperluan-keperluan mereka.
Manakala tokoh kedua Albewhite (1977) pula mengatakan
bahawa pengajaran pemulihan ialah suatu bentuk pengajaran yang diperlukan oleh
kanak-kanak yang bersifat ketidakupayaan yang disertai oleh gangguan-gangguan
emosi.
Selain
itu, tokoh ketiga Transley (1967) memberi definisi bahawa pengajaran pemulihan ialah
satu bentuk pengajaran yang mengutamakan langkah-langkah yang benar-benar
teliti dan sistematis bagi membolehkan pengajaran pemulihan dijalankan secara
tersusun.
Tokoh keempat Collins (1961) mengatakan bahawa
pengajaran pemulihan ialah satu bentuk pengajaran yang mengutamakan mata
pelajaran asas. Beliau turut menambahbaik bahawa pengajaran ini ialah satu
kaedah pengajaran yang istimewa bagi murid-murid yang gagal dalam mata
pelajaran asas di sekolah seperti membaca, menulis dan mengira.
Seterusnya,
tokoh kelima Evans (1995) telah mendefinisikan pengajaran pemulihan dianggap
sebagai “ the ambulance of educational system”.
Tokoh keenam Blair (1956) beri pandangannya bahawa
pengajaran pemulihan adalah satu bentuk pengajaran yang bertujuan untuk
membaharui teknik pengajaran dan pembelajaran untuk mengikis segala
kebiasaan-kebiasaan dan amalan-amalan yang tidak sesuai bagi murid-murid lambat.
Tokoh
ketujuh Koh (1979) mengatakan bahawa pengajaran pemulihan sebagai pengajaran
yang bertujuan untuk memulihkan kelemahan-kelemahan yang dikesan pada murid
lambat dengan tujuan untuk meningkatkan taraf pencapaian mereka agar setaraf
dengan pencapaian murid-murid normal.
Tokoh kelapan Sharifah (1979) pula memberi pendapatnya
bahawa pengajaran pemulihan ialah pengajaran melalui kaedah yang khusus untuk
murid-murid yang terlalu lemah.
Tokoh yang terakhir iaitu Chua (1977) memberi definasi
bahawa pendidikan pemulihan sebagai satu pengajaran yang bertujuan untuk
membantu murid yang lemah, melalui pendekatan perseorangan dalam kelas yang
kecil bilangan muridnya.
Di
samping itu, Persatuan Pendidikan Pemulihan Kebangsaan bagi United Kingdom
(1975) memberi definasi bahawa pengajaran Pemulihan sebagai satu program
pengajaran khas yang dirangka bagi memenuhi keperluan pendidikan bagi
kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran di kalangan murid-murid di
sekolah-sekolah biasa.
Manakala Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian
Pendidikan Malaysia (1984) telah mengatakan bahawa dalam konteks KBSR Program
Pemulihan merupakan langkah-langkah khusus yang dijalankan untuk membantu murid
yang menghadapi masalah pembelajaran tertentu dalam kemahiran asas membaca,
menulis dan mengira. Mereka ini hendaklah dipulihkan sebaik sahaja masalah
tersebut dapat dikesan dan ditentukan.
Menurut
Bahagian Sekolah-sekolah Kementerian Pendidikan dalam pekeliling KP (BS)
8502/5/PK/Jld. V (26) bertarikh 8 Januari 1986, pengajaran pemulihan adalah
sebagai satu usaha dalam pendidikan untuk mengatasi masalah pembelajaran
murid-murid lemah di sekolah-sekolah rendah, khususnya ditumpukan kepada
kemahiran asas membaca, menulis dan mengira, di bawah kelolaan guru-guru
pemulihan yang telah menerima latihan khas dalam bidang ini.
Dalam
kesimpulannya, menurut Robiah (1992), pengajaran pemulihan adalah sejenis
pengajaran yang dijalankan untuk membantu murid-murid lambat dalam pembelajaran di sekolah. Tujuan pengajaran
pemulihan diperkenalkan adalah untuk membantu murid-murid pemulihan tidak terus
ketinggalan dalam proses pendidikan di sekolah dan dapat seiring dan setaraf
dengan rakan mereka yang lain.
No comments:
Post a Comment